چكيده
خريد و تدارکات يکي از مهمترين فعاليتهاي تيم هاي پروژه است. اين فرايندها با تمامي ارکان و بخشهاي پروژه در ارتباط بوده، هر گونه اختلال در آن منجر به ايجاد اشکال در روند اجرايي پروژه هاي عمراني و تاخير در تحويل طرح سرمايه گذاري مي شود. فرايند خريد و تدارکات در پروژه، شامل: مراحل برنامه ريزي، شناسايي منابع، درخواست، برگزاري و داوري مناقصه، مراحل انعقاد قرارداد، اجراي قرارداد، اختتام قرارداد است. يکي از راههاي کسب موفقيت، دانستن دلائل ناکامي و دوري جستن از آنها براي دست يافتن به ارزشهاي بالاتر است. عواملي مختلفي باعث کندي روند خريد و تدارکات مي شوند و يکي از راه کارهايي که باعث افزايش بهرهوري سيستم خريد و تدارکات مي شود، پياده سازي و اجراي سيستم تدارکات بهنگام است که بر اساس کشش تقاضا ، طراحي شده است. در اين مقاله ضمن ارائه خلاصه مراحل مديريت خريد و تدارکات پروژه هاي عمراني و سرمايه گذاري، به ارائه برخي از راهکارهايي که منجر به افزايش اثربخشي بيشتر فرايند خريد و تدارکات اقدام شده پرداخته ميشود.
مقدمه
خريد و تدارکات يکي از قديمي ترين فعاليتهاي سازمانها براي دستيابي به هدفهايشان است. در پروژه هاي پيمانکاري و طرح هاي سرمايه گذاري نيز خريد و تدارکات مواد اوليه، نيروي انساني و ... بخش عمدهاي از فعاليتهاي تيم پروژه را به خود اختصاص مي دهد. در طرحهاي عمراني و سرمايه گذاري، مقصود از خريد، تنها برآوردن نيازمنديهاي پروژه نيست، بلکه هدف از خريد، دستيابي به مواد مورد نياز پروژه، طبق زمانبندي و کيفيت مورد نياز، براي رسيدن به موقعيت نهايي و تحويل به موقع طرح سرمايه گذاري است.